למידה מרחוק, חלק שני: בניית הסילבוס, תכנים, והתאמות

בסמוך לכניסה האחורית של בניין החינוך באוניברסיטת בויסי שבאיידהו (ר.ז., 2018)

חלק זה כולל הצעות פרקטיות לעבודה יעילה אונליין בכל הקשור להכנת סילבוס שמותאם לקורס אונליין, בחירת תכנים מתאימים לקורס אונליין, והתאמות עבור סטודנטיות.

הסילבוס ובניית הקורס  

הסילבוס, כפי שאנו יודעות, הוא השלד של הקורס, ומהווה מפת דרכים עבור הסטודנטיות במשך הסמסטר. כשאנו ניגשות לכתוב סילבוס לקורס אונליין, מומלץ לשים לב למידע הייחודי שיש לספק בקורס אונליין, לרבות לו"ז ברור ואפקטיבי (הן לסטודנטיות והן למרצה של הקורס), וכן לתכנים ונגישות.

המידע הייחודי שיש להכניס לסילבוס. מאחר שמדובר בקורס אונליין, יש לוודא שהפרטים הבאים מצורפים לסילבוס (מעבר לסקירה קצרה של הקורס ומטרותיו):

  • סקירה של כלים, תוכנות, ואביזרי עזר שנדרשים כדי להשלים את הקורס בהצלחה, כמו מחשב, חיבור קבוע לאינטרנט, תוכנה לקריאת קובצי פידיאף, רמקולים, אוזניות (לפי צורך). מומלץ לצרף קישורים של תוכנות וכלים שנדרשים ספציפית לקורס, וכן אפליקציות מומלצות לטלפונים חכמים שיכולות לסייע במשך הקורס. בתוך כך, כדאי לברר עם הסטודנטיות באילו אמצעים אלקטרונים הן ישתמשו כדי להשתתף בקורס (לפטופ, טאבלט, טלפון חכם), ואם יהיה להן חיבור קבוע לאינטרנט. חשוב לברר באילו אמצעים אלקטרונים הסטודנטיות ישתמשו כדי להתאים את התכנים עבורן. כך, למשל, סטודנטית שיש ברשותה רק מכשיר טלפון חכם, תתקשה לקרוא מאמר בן 40 עמודים בפידיאף. כדאי לבדוק עם המוסד האקדמי אם ניתן להשלים אמצעים אלקטרונים כמו לפטופים וטבלטים לתקופת הקורס.

[אם יש בנטפליקס סרטים תיעודיים טובים מתאימים לקורס שלכן (שכוללים כמובן כיתוביות בעברית ולכל הפחות ערבית), אני רוצה להמליץ לבקש מהסטודנטיות לרכוש מנוי על השירות. בשש השנים שבהן לימדתי קורסים – בין אם בכיתה רגילה ובין אם בסביבה מקוונת – עשיתי כל מאמץ לחסוך עלויות, וסיפקתי לסטודנטיות מאמרים בקובצי פידיאף, ולינקים לצפייה; ביקשתי מהם לרכוש שני ספרים ששניהם יחד לא עלו יותר מ-25$ ובנוסף ביקשתי שיעשו מנוי על נטפליקס, שעולה 9$ בחודש. הסטודנטיות שיתפו פעולה עם הבקשה. עם זאת, יש לוודא שאם אין באפשרות סטודנטית זו או אחרת לרכוש מנוי, יש למצוא עבורה תוכן חלופי.]

  • הסבר מפורט של דרישות הקורס (למשל, השתתפות בקבוצת הדיון מטלות הגשה + דרכי הערכה ושבירה לנקודות). בכל הנוגע לאופן הערכה של מטלות, יש לציין מה נדרש בכל רכיב הערכה. למשל, אם בחרת להשתמש בקבוצות דיון, החליטי מראש כמה דיונים תרצי להנחות במשך הקורס, מה הדרישות וכמה נקודות תעניקי לכל דיון. כשמדובר בדיונים אונליין, אפשר לעודד את הסטודנטיות לכתוב פסקאות ברורות, לחייב שימוש בציטוטים ישירים מהמאמרים (או מההרצאות/קובצי וידיאו/מצגות), ולנקד בהתאם.

גם כאן חשוב לזכור שיש סטודנטיות עם לקויות למידה, ולכן יש לדעת מי הן מראש כדי לא להפחית  ניקוד על שגיאות כתיב. בנוסף, מומלץ לאפשר סטודנטיות עם מגבלות של אמצעים אלקטרונים להשתתפות סדירה בקבוצות הדיון להקליט את עצמן ולהעלות בדיון הכיתתי בפלטפורמה שבה תשתמשו.

[הדדליין של כל רכיב הערכה צריך להיות סביר אך תקיף. אחת הבעיות שנתקלים בהן היא שיתר גמישות בדדליינים עלולה לשבש את הזרימה של הקורס וליצור פערים בין הסטודנטיות. אני מציעה לנעול את הדיונים בסיום כל שבוע, ולא לאפשר להעלות הודעה ראשונה באיחור, כי אף אחת לא תראה את מה שכתבה, וקבוצת הדיון תאבד מהיעילות שלה. לתחום כל דיון בלא יותר משלושה ימים ישמור על הקצב של הקורס, ובתוך כך גם "ינער" סטודנטיות שחיכו לרגע האחרון. עניין נוסף שחשוב לזכור בהקשר של דליינים הוא שכשמדובר במטלות הגשה, חשוב לרווח את המשימות כי שלא יווצר צוואר בקבוק עבורכן, המרצות, במיוחד אם אתן מלמדות יותר משניים-שלושה קורסים במקביל.]

[מומלץ גם לארגן את השבועות על-פי יחידות לימוד (נושאים רחבים שיחולקו לתת-נושאים שבועיים), ואז כל יחידת לימוד מקבלת דיון קבוצתי, וכל 2-3 יחידות לימוד יקבלו משימה קטנה/בינונית להערכה. חשוב לזכור שגם המשימות צריכות להיות מותאמות ללמידה מקוונת, אך גם למצב בישראל כרגע שלא מאפשר לצאת למרחבים ציבוריים (בטח ובטח כשמדובר בסטודנטיות שנמצאות בבידוד, ולא יכולות לעזוב את הבית, או אמהות לילדים קטנים). אנחנו לא מדברות כאן על קורס אונליין רגיל, אלא על קורס אונליין בשעת חירום. השאלת ספרים בספרייה לא תתאפשר, ביקור במעבדה לא יתאפשר, כמו גם סטאז'ים והתמחויות.]  

  • חשוב להכניס דיסקליימר שהשתתפות בקבוצת הדיון היא חובה, ושהיא כוללת כתיבת הודעה בסדר גודל כך וכך, ותגובות לכך וכך הודעות של משתתפות אחרות. להזכיר לא לחכות לרגע האחרון, ולציין כמה נקודות יקבלו עבור ההשתתפות. זה לא מובן מאליו במיוחד עבור סטודנטיות שמעולם לא השתתפו בקורסים אונליין, והן עוד לא הקנו מיומנויות ואסטרטגיות למידה עצמאית.
  • חשוב להכניס דיסקליימר שכתיבה היא חלק מהותי מהקורס, ושמצופה מהסטודנטיות "להופיע" מדי מפגש אונליין עם סיכומים טובים של התכנים, ושהסיכומים וההשתתפות בדיונים אונליין ישרתו אותן לכשיידרשו לכתוב מטלת כתיבה להגשה או עבודת סיכום (כמו בקורס רגיל, אבל כאן חשוב עוד יותר כי יש נטייה להתבלגן ולהתפזר כשלוקחים קורס אונליין).
  • חשוב להזכיר לסטודנטיות להיות מסודרות ומאורגנות לאורך הסמסטר. ליצור תיקייה ייעודית על המחשב שלהן או בשירות ענן, ואליה יעלו כל דבר שיכתבו (גם הודעות של קבוצות הדיון) או יצרו לטובת הקורס (קולאז', תוצר שמייצג תהליך לימודי, וכיו"ב).
  • חשוב ליצור משימות שקל לבדוק ולהעריך אותן אונליין, ושקל לתת עליהן פידבק.
  • חשוב לוודא שיש מקום אחד בלבד שבו ירוכזו כל משימות ומטלות ההגשה (עדיף על שרתים של המוסד האקמי, במערכת ייעודית לניהול קורסים מקוונים, ושסטודנטיות יקבלו חיווי אוטומטי שהעבודה התקבלה). אל תאפשרי קבלת עבודות באימייל, למעט מקרים חריגים (למשל אם סטודנטית לא מצליחה להיכנס למערכת). בקורסים אונליין חשוב לשמור על תיעוד, ובכך תלונות מסוג "אבל שלחתי לך באימייל לפני יותר מחודש" לא יהיו רלוונטיות.  

[בכל הקשור לשיטת הניקוד והערכת מטלות, אני ממליצה לעבוד על פי שיטת אלף הנקודות (במקום 100); זה מאפשר יותר גמישות בניקוד, ויותר הזדמנויות עבור המשתתפות לשפר את הביצועים שלהן. כך, למשל, אפשר להחליט שתנחי 8 דיונים במשך הקורס, כל השתתפות דיון תזכה ב-60 נקודות (30 עבור הודעה, ו-10 נקודות עבור כל תגובה שיכתבו), סה"כ 480 נקודות אפשריות לרכיב של קבוצות דיון. מומלץ לאפשר להיעדר מלא יותר מדיון קבוצתי אחד, ולחייב השתתפות בדיונים בשבועיים הראשונים (היכרות ומבוא), ובדיון האחרון והמסכם של הקורס.]

  • החליטי מראש מה יהיו "שעות המשרד" שלך והקפידי להיות זמינה בימים/שעות אלה. את יכולה גם להחליט שכל שיחה (טלפון או וידיאו-צ'ט) עם סטודנטית תיערך בתיאום מראש בלבד. מומלץ לאפשר התקשרות איתך לא רק בטלפון רגיל, אלא גם בסקייפ או גוגל האנג אאוט. בסילבוס, הקפידי להכניס את הפרטים האלה לסילבוס: שם משתמשת בסקייפ, כתובת אימייל – והשעות בהן תהיי זמינה לשיחות, ו/או הסבר איך ליצור קשר (למשל, לא להתקשר בלי לשלוח מראש הודעה ולוודא שאת פנויה). בקשי שיאפשרו לך 24 או 36 או 48 שעות להשיב על אימייל ששלחו לך (בימי עבודה, לא כולל סופי שבוע וחגים), ובקשי מהסטודנטיות להשיב לאימיילים שאת שולחת להן במסגרת זמן זהה.  

תכנים ונגישות. בקורסים "רגילים" אנחנו מסתמכות בעיקר על הרצאות, דיונים כיתתייים, פרזנטציות של יחידים, זוגות או קבוצות, וצפייה בסרטים/סרטונים מפעם לפעם. צריך לזכור שהעברה של קורס רגיל לקורס אונליין כרוכה בוויתור על חלק מהתכנים/מטלות/פעילויות כיתתיות, או התאמתם לסביבה מקוונת. כך, למשל, אם תכננתן להציג סרט דוקומנטרי מסוים, והוא לא זמין באונליין, האפשרויות העומדות בפנינו הן למצוא סרט אחר, או הרצאה זמינה באותו תחום (טד, יוטיוב), או לוותר עליו לגמרי. אני מציעה שתעברו על הסילבוס ותבדקו אילו תכנים זמינים/אינם זמינים אונליין, כדי להתחיל לבנות מחדש את הסילבוס לקורס המקוון, ואת לוח הזמנים לסמסטר הקרוב.

  • חשוב לוודא נקודות כניסה רבות לקורס מבחינה מחשבתית. בכך אני מתכוונת שגם אם הקורס לינארי, יש למצוא דרכים שתכנים מסוימים יהדהדו אלה באלה, ביחידות לימוד שונות, במשך הקורס. אחד האתגרים של קורס אונליין הוא שלפעמים אין הפנמה של תכנים – בעיקר תכנים ויזואלים כמו הרצאות או סרטים שלרוב נקרין בכיתה רגילה ואז אנחנו בטוחות שהסטודנטיות צפו בהם – ולכן יש ליצור מן "גשרים" בין הנושאים, ולמצוא תכנים שיכולים להדהד לתכנים שהשתמשנו בהם מתחילת הסמסטר, ואף שיהדהדו לקורסים אחרים שחלק מהסטודנטיות לוקחות במקביל. ככל שהסטודנטיות יצרו קשרים בין התכנים, כך היעילות של הקורס תעלה, ולסטודנטיות יהיה יותר מעניין להשתתף בקורס.]
  • כדאי לגוון את הטקסטים והווידיאו שתשתמשו במשך הקורס. אפשר לחשוב על מטלות שמתאימות לסוגים שונים של סטודנטיות. למשל, אפשר מטלות קצרות שכוללות פרויקט צילום, הקלטת פודקסט, כתיבת טקסט לא מסורתי (למשל "כתבה חדשותית" סוקרת מדיניות או תופעה חברתית), או לנתח וידיאו קליפ של זמרת או להקה אהובה. בתוך כך, חשוב לזכור את העקרונות של למידה דיפרנציאלית (קישור לפוסט על למידה דיפרנציאלית) וליצור מטלות שיהיה מעניין לבצע – ולהעריך.
  • מומלץ לרכז את כל הקבצים (קובצי פידיאף, מצגות פאוארפוינט, וכיו"ב במקום אחד, בין אם בשרת ייעודי של המוסד האקדמי, ובין אם ליצור תיקייה מסודרת לאחד משירותי העננים הקיימים (דרייב של גוגל או דרופבוקס) ולשתף אותה עם הסטודנטיות. אני ממליצה ליצור תיקייה מסודרת עם תת-תיקיות שמאורגנות על-פי שבועות או יחידות לימוד כדי שיהיה קל לנווט בין התכנים הרבים, ולתת לקבצים שמות ברורים (למשל מספר שבוע + שם המאמר והכותבת). בקשו מהסטודנטיות להוריד למחשב שלהן את קובצי הפידיאף כדי שאם תהיה בעיה של גישה לאינטרנט, הקבצים עדיין יהיו זמינים עבורן (בנוסף אפשר להגדיר את התיקייה אונליין זמינה באופליין. הסבירי לסטודנטיות כיצד לעשות זאת.
  • בסילבוס, מומלץ להכין טבלה מסודרת שכוללת מה נדרש לקרוא/לצפות באותו שבוע – כותרת מלאה של המאמרים + שמות מלאים של הכותבות, וכן קישורים להרצאות/סרטים/יוטיוב/טד אונליין.
  • עוד מומלץ לוודא נגישות של התכנים מיוטיוב, שיש כיתוביות לסרטונים, כך שסטודנטיות עם לקויות שמיעה, או סטודנטיות שעברית אינה השפה הראשונה שלהן, יוכלו להבין את ההרצאות/סרטונים. באתר TED, יש אפשרות להפעיל כיתוביות בשפות שונות, ובהרבה סרטונים ביוטיוב יש אפשרות של cc (close captioning).
  • קורסים שדורשים תרגול: מומלץ להכין דפי תרגול, דפי נוסחאות, סיכומים קצרים, וכן ליצור מאגר של משאבים שנגישים אונליין לתרגול נוסף, כמו סרטונים טובים בווידיאו. בכל הקשור למשאבים, אוניברסיטאות מובילות בארה"ב מאפשרות גישה להרצאות ותכנים של קורסים אונליין באתרי האוניברסיטה ובערוצי יוטיוב ייעודיים.  
  • בדקו את מאגר הסרטים והספרים אונליין של המוסד האקדמי שבו אתן מלמדות. הספרניות הן המומחיות שאליהן תפנו כדי לוודא איך ליצור קישור ישיר לסרט או הרצאה שנמצאים במאגר של המוסד האקדמי. הן גם ינחו אתכן איך להפעיל כיתוביות, ואילו תוכנות ספציפיות או מערכות הפעלה צריכות להיות מותקנות על המחשב/טבלט של הסטודנטיות. בנוסף, בדקו עם הספריה לאילו מאגרים מחוץ למוסד האקדמי יש גישה חופשית.
  • ואחרון חביב לבינתיים: היעזרו בקולגות שלכן. אם הן לימדו קורס דומה אונליין, בקשו את עזרתן, בקשו לראות את הסילבוס שלהן, בקשו שיחוו דעה על הסילבוס שכתבתן, לרבות לו"ז, תכנים, ומטלות.

בחלקים הבאים אכתוב על דיונים קבוצתיים במרחב מקוון, תקשורת עם הסטודנטיות, ומתן פידבק אונליין.